Verslag Vlaamse Kampioenschappen: zaterdag 11-02-2017 en zondag 12-02-2017 Tielt

Deelnemers: Sara Ver EeckeRay Marinx, Ibrahim Yakhikhanov, Belmin Valk, Zelim Jachichanov, Skye Marinx en Dylan Verhaeghe

Verslag Coach: Joeri Vermeersch

De Vlaamse kampioenschappen leveren steeds felbevochten wedstrijden op; het gaat dan ook om een plaatsje bij de beste 8 van België!!

Zaterdag mocht Belmin Valk de spits afbijten. Gehavend door een knieblessure, maar met karakter startte hij in een druk bezette -60kg bij de U18. Elke wedstrijd was vechten tegen de tegenstander en tegen de pijn… Belmin haalde de 1/2 finale waarin hij het op moest nemen tegen de Provinciaal Kampioen. Een moeilijke opdracht, zeker met de blessure die steeds meer pijn gaf. Met een tactisch plan en getapte knie toonde Belmin zijn klasse en won hij heel overtuigend deze wedstrijd. De medaille was binnen en de pijn maakte dat een forfait voor de finale een moeilijke, maar verstandige keuze was. Een zilveren medaille was een mooi resultaat gezien de omstandigheden.

Dylan Verhaeghe mocht aantreden in een zware -81kg bij de U21, waar veel gegadigden waren voor slechts 4 podiumplaatsen. Dylan vocht verdienstelijk, maar moest zowel in de eerste ronde als in de herkansingen zijn meerdere erkennen.  Als 1e jaar U21 toonde Dylan dat hij de volgende jaren zeker nog kans maakt op medailles. Blijven werken is hier zeker de boodschap!

Zelimkhan Jachichanov mocht de eerste dag afsluiten in de -60kg bij de U21. Na een vlotte overwinning in de eerste ronde, mocht hij het opnemen tegen de favoriet op de eindzege. Zelim lag zeker niet onder in een fel bevochten wedstrijd die afstevende op golden score. Daarin werd een kleine fout afgestraft, en werd Zelim naar de herkansingen verwezen. Daarin toonde hij zijn klasse en vocht hij zich relatief vlot met duidelijke overwinningen naar een bronzen medaille.

Ibrahim Yakhikhanov mocht de 2e dag starten in de -38kg bij de U15. Met een goede pakking en een scherpe aanval won hij vlot in de eerste ronde. na een iets mindere  tweede wedstrijd kon hij toch de kwartfinale afsluiten als duidelijke winnaar en was zo verdiende 1/2 finalist. Daarin kwam hij snel op voorsprong tegen een sterke tegenstander, maar kon deze niet vasthouden. Een spannende wedstrijd draaide uit op golden score. In deze extra tijd, die een fysische veldslag is, verloor hij nipt en werd hij verwezen naar de herkansingen voor het brons. Hierin toonde Ibrahim zijn klasse en won overtuigend, met een heel mooie aanval, de bronzen medaille.

Eveneens in de -38kg startte Ray Marinx met een heel mooie en snelle overwinning. Ook in de 1/4 finale vocht hij heel solide en behaalde ook daar een duidelijke overwinning. In de 1/2 finale wachtte een tegenstander die eerder al zij kwaliteiten toonde. Ray liet zich niet uit zijn concentratie halen en met sprekende klasse haalde hij de finale. Daarin mocht hij het opnemen tegen de meerdere van Ibrahim in de 1/2 finale, die dus ook zijn klasse bewees. Ray startte ook in deze wedstrijd met een goede controle en opbouw. Met enkele mooie aanvallen en een degelijke kumi kata, won Ray ook de finale met een mooie ippon. Na een mooi parcours kon Ray zich terecht Vlaams kampioen noemen.

Bij de dames U15 mocht Sara Ver Eecke in de -52kg ook haar kans wagen om een medaille te behalen. Sara startte heel geconcentreerd aan haar wedstrijden, en boekte ook meteen een mooie overwinning in de 1e ronde. In de 1/4 finale kwam ze en moeilijk te bekampen tegenstander tegen, maar Sara toonde zich als goede leerling en volgde geconcentreerd het tactische plan. Een 2e mooie ippon bracht haar in de 1/2 finale. Daarin toonde ze haar klasse en even later stond ze terecht in de finale. Dit leek een zware klus te worden, maar Sara ging op haar elan verder en won relatief vlot en met een mooie ippon haar reeks. Sara bewees vandaag haar klasse en werd meer dan terecht Vlaams kampioen.

Skye Marinx, die reeds meermaals bewees een sterke judoka te zijn, mocht het weekend afsluiten in de -70kg bij de U21. Ze won dan ook afgetekend haar eerste wedstrijd, al waren er hier en daar nog wat schoonheidsfoutjes. Skye zette deze meteen recht in de 1/4 finale waar ze na een mooie overgang naar grondwerk won met een armklem. in de 1/2 finale was ze duidelijk beter en maakte ze heel wat mooie aanvallen, maar kwam niet tot scoren in de reguliere tijd. In de golden score kon ze haar overmacht wel omzetten in een score en plaatste zich zo verdiend voor de finale. In deze finale toonde Skye haar klasse en na een snelle waza ari zat ze op schema. Heel snel erna kon ze zich kronen tot Vlaams Kampioene door een ippon te scoren.

We kunnen tevreden terugblikken op de Vlaamse kampioenschappen met 6 medailles, waarin het harde werk duidelijk beloond werd. Dank aan de talrijke supporters en op naar het BK!!

Ik wil alle judoka’s nogmaals uitdrukkelijk feliciteren met de mooie resultaten.