Zaterdag 17-02-2018 en zondag 18-02-2018: Belgisch Kampioenschap: Deurne: Uitslagen, verslag en podia

Deelnemers:

Dames:
U15:
Rachel Rammant, Sara Ver Eecke, Lore Verhegge en Flore Wulleman

U21: Skye Marinx

Heren:
U15: Ibrahim Yakhikhanov en Ray Marinx

Coaches: Paul De Deygere, Joeri Vermeersch

_________________________

Verslag:  Joeri Vermeersch

Het BK judo, een intens moment waar alles samenkomt op één dag en één plaats… Het BK is het eindpunt van een intensieve voorbereiding die lang ervoor begint… Het BK judo is heel wat spanning en emotie…

Een selectie voor het BK start op het Provinciaal kampioenschap waar we met heel wat judoka’s aan de start kwamen. Bran De Vlieger, Jorn De Vlieger, Achiel D’hooghe, Edward D’haene, Astrid Deman, Geike Callewaert, Zelimkan Jachichanov, Daan Ver Eecke behaalden hierbij geen podiumplaats.

Op de Vlaamse kampioenschappen slaagden Louise Callewaert en Lotte Callewaert er ondanks verdienstelijke wedstrijden er niet in om een medaille te halen.

Op het Belgisch kampioenschap mochten alle gemedailleerden van het VK aantreden en strijden om de medailles.

Ray Marinx (U15, -46kg) mocht de spits afbijten en vocht zich met heel degelijke judo vlot naar de finale. Daarin wachtte een sterke Nederlander. Ray bewees hierin nogmaals zijn klasse en won terecht met een mooie overname na een lange wedstrijd. Ray werd zo voor de 2e maal op rij Belgisch kampioen.

Ibrahim Jachichanov (U15, -38kg) toonde op het VK dat hij beresterk was en leek vlot af te stevenen op zijn eerste titel. In de halve finale kon hij een kleine fout vlot rechtzetten en ook in de finale kwam hij snel op voorsprong. Echter na een kleine fout, met strenge beoordeling, moest Ibrahim vrede nemen met een zilveren medaille.

Lore Verhegge (U15, -44kg) bewees op het VK haar progressie en ook op het BK startte ze goed door in haar eerste wedstrijd een achterstand om te buigen met een mooie Ippon. Na verlies in de halve finale mocht ze kampen om het brons. In een spannende wedstrijd haalde Lore het en behaalde zo een verdiende bronzen medaille.

Flore Wulleman (U15, -48kg) heeft zeker het potentieel om als eerste jaar U15 te scoren en won ook overtuigend haar eerste wedstrijd. In de halve finale verloor Flore in een houdgreep waarna ze om het brons mocht kampen tegen de Vlaams kampioene. Er volgde een heel spannende wedstrijd waar
Flore heel dicht kwam bij de overwinning, maar in de golden score verloor ze nipt en moest ze vrede nemen met een 5de plaats.

Sara Ver Eecke (U15, -57kg) was uit op revanche op de Vlaams Kampioene en startte heel gedreven aan het BK. De eerste wedstrijden speelde nervositeit haar nog wat parten, maar met volle focus op haar doel won ze vlot in de halve finale. In de finale leek het tactisch plan te werken en met een prachtige aanval scoorde Sara een mooie Ippon en werd zo verdiend Belgisch kampioen.

Rachel Rammant (U15, -63kg) won haar eerste wedstrijd heel overtuigend met mooie Uchi mata. In de halve finale leek de stress roet in het eten te gooien, maar uiteindelijk trok Rachel het laken naar zich toe en mocht ze voor de Belgische titel kampen. Rachel hield in de eerste fase goed stand, maar een moment van twijfel kostte haar de overwinning. Rachel kon haar gemaakte progressie omzetten in een mooie zilveren medaille.

Skye Marinx (U21, -70kg) mocht het BK afsluiten, maar kwam door ziekte niet optimaal aan de start.
In 2 heel degelijke wedstrijden toonde Skye haar tactisch inzicht en ervaring. Skye stond na 2 overwinningen dan ook verdiend in de finale. Beste Belg was ze zeker, nu nog afrekenen met een Nederlandse voor de titel. In een evenwichtige wedstrijd werd een kleine fout meteen afgestraft.
Skye mag zeker tevreden zijn met een zilveren medaille.

Met 6 medailles behoren we tot de Belgische top en kunnen we zeker tevreden terugkijken op deze
kampioenschappen!!

__________________________

Uitslagen:

Dames U15:
Sara: GOUD (Belgisch Kampioen)
Lore: Brons
Flore: 5de
Rachel: Zilver (Vicekampioen)

Dames U21:
Skye: Zilver (Vicekampioen)

Heren U15: