Verslag Warschau Open 2017 (Joeri Vermeersch)

Deelnemers: Belmin Valk, Junior Valk en Ray Marinx

Coach: Joeri Vermeersch

Verslag (Joeri Vermeersch):

Warschau open is een internationaal sterk bezet tornooi waar we met 3 judoka’s vol goede moed heen trokken. In eerste instantie is het een mooi tornooi om ervaring op te doen op hoog internationaal niveau, maar daarnaast wilden de judoka’s ook een sterke prestatie neerzetten.

Belmin Valk (U20 -66kg) mocht de spits afbijten en kwam meteen uit tegen een Pool met een sterke Juji. Belmin kon in de eerste fase domineren, maar kwam later toch terecht in een armklem. In een loodzware categorie haalde de Pool niet de halve finale en was het tornooi voorbij voor Belmin.

Junior Valk (U17 -60kg) kwam in de eerste ronde uit tegen een Est. Junior die enige tijd uit was, miste wat competitieritme, maar hield initieel goed stand. Junior probeerde zelf ook enkele aanvallen te plaatsen, maar kon de Est onvoldoende bedreigen. Uiteindelijk verloor Junior en kon niet meer aantreden in de herkansingen.

Ray Marinx trad 2 dagen op rij aan in 2 verschillende categorieën.

Op dag 1 vocht hij in zijn eigen leeftijdscategorie (U15 -42kg) met bepaalde verwachtingen. Ray startte goed met een sterke kumi kata, waar hij de voorbij tijd extra aan gewerkt had. Ook in ne-waza toonde Ray zich heel sterk met zowel Sankaku als Juji gatame.  Na overwinningen tegen een Tsjech, Rus, Deen, en een Tsjech met mooi en solide judo plaatste hij zich voor de halve finale. Daarin kwam hij uit tegen een goeie Hongaar die hij domineerde, maar niet tot scoren kwam. In de golden score toonde de Hongaar zijn klasse door met een mooie overname te scoren. Kampen om het brons als je dicht bij de finale staat, heeft toch een wrange smaak. In deze wedstrijd toonde Ray nogmaals zijn sterkte en overklaste zijn tegenstander. BRONS op dag 1 was een topresultaat, al zat er meer in.

Op dag 2 waagde Ray Marinx zijn kans in een hogere leeftijdsklasse (U17 -46kg) om ervaring op te doen. Het leeftijdsverschil was meteen duidelijk, maar Ray ging op zijn elan door en won zijn eerste wedstrijd. In de 2e ronde kwam hij tegen een beresterke Duitser, die later eerste werd, waar hij geen antwoorden vond. Op naar de herkansingen die loodzwaar beloofden te worden. In deze herkansingen vocht Ray op hoog niveau en haalde de overwinning steeds binnen na felbevochten wedstrijden. De wedstrijd om het brons beloofde een loodzware opdracht te worden. De vermoeidheid, na 2 dagen tornooi, begon te spelen en de tegenstander uit Algerije was een stuk groter en had een sterke Uchi mata. De rust die hij kreeg voor het finaleblok had hem goed gedaan, en met een goed plan waren we klaar om de wedstrijd om het brons aan te vatten. In deze wedstrijd was het 4 minuten lang knokken om in de wedstrijd te blijven. Het plan leek te werken en Ray hield goed stand. 1 minuut voor het einde kwam Ray zelfs wazari voor met een mooie O uchi gake. Ray hield vol en haalde oververdiend de Bronzen medaille binnen.

2 medailles in een zwaar internationaal tornooi, een topprestatie om u tegen te zeggen.

Op naar volgend jaar.

_______________